مجتبی طاهری
بایگانی‌ها
آمار
  • 0
  • 15
  • 8
  • 6
  • 4
  • 118,706
  • 25,783
  • 109

مردسالاری، تبعیضی نابخردانه

خاستگاه نظام فکری مردسالارانه دیرینگی‌اش به درازای تاریخ بشری است و شوربختانه تا ابد امتداد خواهد یافت. شاید در ویترین جوامع مدعی دموکراسی اندکی سیمای زنان و حقوق آن‌ها بزک کرده و زراندود به چشم بیاید اما در لایه‌های ناپیدای همین جوامع متمدن و مترقی بسی نامردمی‌ها بر زنان روا داشته می‌شود.

سخن گفتن از این نظام فکری و به نقد کشیدن آن به معنای مبرا بودن گوینده‌ی آن از اَعمال و افکار مردسالارانه نیست. تفاوتی هم ندارد که گوینده مرد باشد یا زن. جدای از هسته‌ی ظالمانه و بهره‌کشانه‌ی این تفکر آن‌چه که به شکل تبعات و رسوبات فکری آن در ذهن زنان و مردان به چشم می‌خورد جنبه‌ی فرهنگی آن است. تا به آن‌جایی که ضرب‌المثل‌های حاوی این مضمون حتی در گفتار زنان نیز مشهود است. از مرد میدان بودن و قول مردانه دادن گرفته تا این‌که حرف مرد یکی است.

باید کوشید و نسلی را پرورش داد تا برای فرزندانمان از زهر تبعیضی این‌چنین نابخردانه و خودخواهانه بکاهیم. باید به تغییر این نگرش امیدوار بود. هر چند تا بلندای ابدیت ادامه داشته باشد. “مشکلی نیست که آسان نشود/ مرد باید که هراسان نشود”.

shadow.png
🕸 لطفاً دیدگاه خود را بنویسید 🕸

7 دیدگاه

  1. مطلب بسیار جالبی بود در باره ی مرد سالاری
    هیچ چیز را درست یادمان ندادند، گاهی وقت ها وقتی تفاوت بین مرد وزن را می دیدم با خود می گفتم: خدا هم مرد است.
    چند سالیست که متوجه شدم که خدا در افکارمان رشد می کند . انسانی رشد یافته وخردمند به اندازه ی رشدش خدایش بزرگ می شود ودیگر تفاوتی ندارد که مرد کجاست و زن کجاست؟ با نگاهی دیگر می بیند. وچقدر این نگاه را درجهان امروزآرزومندم.
    چقدر سایت زیبا وپر محتوایی دارید، موفق وسلامت باشید.

  2. تا نظام سرمایه‌داری پابرجا باشه، مردسالاری هم هست متأسفانه. بله این آموزش به گردن ماست که به عنوان والدین در نهاد خانواده که اولین نهادپایه جامعه‌ست، با رفتارهای درست و رعایت قوانین اخلاق انسانی به بچه‌هامون بیاموزیم که حداقل در خانواده تبعیض جنسیتی و روش مردسالارانه‌ای وجود ندارد. به امید دنیایی بهتر و بدور از هرگونه تبعیضی.

  3. تبعیض جنسیتی بلایی است که همین ور دلمان توسط طالبان، صورت می‌پذیرد. عدم اجازه تحصیل برای دختران چیز سنگینی است. چگونه می‌توان جنس زن را محدود کرد وقتی مریم میرزاخانی را دیده‌ایم و ماری کوری را، چگونه می‌توان قلم را از دست پروین اعتصامی گرفت و گفت: «خفه شو و بی‌سواد بمان»!
    چگونه می‌شود با دست خودمان استعداد‌هایی را خفه کنیم!

    در کتاب‌های تاریخ فراوان خوانده‌ایم که اعراب دخترانشان را زنده به گور می‌کردند. دختران امروز دیگر زنده به گور نمی‌شوند، اما زندگانی برخی از آنها با در گور زیستن فرقی ندارد.

    1. زنان اگر به حقوق خود آگاه باشند تبعیض جنسیتی کمتر خواهد شد. دختران قربانی تبعیض می‌شوند و از تحصیل محروم تا نادان بمانند و تبعیض بازتولید شود. دور باطل “تبعیض، تبعیض”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *