مجتبی طاهری
بایگانی‌ها

من اشرف مخلوقات را دیدم

مردی بی سواد و با سر و وضعی آلوده و کثیف  این ور و آن ور را جستجوگرانه می پوید. انگار به دنبال کسی است تا فرم های اداری اش را پر کند. یکی از کارمندان را نشانه می گیرد. به سمتش می رود و می گوید: « بی زحمت این فرم ها رو برای من پر کنید من سواد ندارم».

 کارمند نگاهش را از روی صفحه نمایش رایانه اش بر می دارد و با دیدن فرم ها می گوید:«ببخشید من وقت ندارم».

 مرد: «مگه داری چیکار می کنی که وقت نداری ؟»

 کارمند : «می بینی که کار دارم و سرم شلوغه».

 مرد : «خوب اینم کاره دیگه چند تا فرمه برام پرش کن. من سواد ندارم».

 کارمند : «اصلا آقا پر کردن این فرم ها به عهده خودتونه و من در این رابطه وظیفه ای ندارم».

 مرد در حال ترک کردن میز کارمند با صدای بلندتر می گوید:« پس وظیفه تو چیه؟ همونجا برای خودت نشستی و حقوق مفت می گیری. اسم خودتو هم گذاشتی مرد».

 کارمند ترجیح می دهد سکوت کند و جوابش را ندهد.

 دختر جوان شیک پوشی از راه می رسد. مرد فرم ها رو به او نشان می دهد و می گوید: «خانم بی زحمت این فرم ها رو برای من پر کن من سواد ندارم».

 دختر با دیدن سر و وضع مرد که نشان می دهد هفته هاست دوش نگرفته دلش به رحم می آید و می گوید: «بله حتما».

 مرد که حالا از پر کردن فرم ها خیالش راحت شده  از وسط سالن رو به کارمند می کند و با صدای بلند و لحنی توهین آمیز به او می گوید: “نگاه کن تو از این زن هم کمتری” .

 دختر به یکباره از روی صندلی وسط سالن بلند می شود. با عصبانیت فرم های نیمه پر شده  را به مرد بر می گرداند: «مگه ما زن ها چمونه که شما مردها خودتون رو بهتر از ما می دونید. منو باش که دلم برای توکه خودتو جنس برتر می دونی  سوخت. شما مرد ها چی تون از ما زنها بیشتره» .

 مرد: دستپاچه و شکست خورده می گوید:«ببخشید خانم  ناراحت نشو ، من سواد ندارم و منظورم اینه که درسته که تو یه زنی ولی غیرتت بیشتر از یه مرده».

 دختر که از عصبانیت کلافه شده می گوید: «آقا لازم نیست هی بگی  ”من بی سوادم ، من بی سوادم” . رفتارتون اینو نشون میده. بی سوادی خیلی هم بد نیست اما بی شعوری خیلی خیلی بده».

shadow.png
لطفاً دیدگاه خود را بنویسید

9 دیدگاه

  1. دو روز پیش اتفاق مشابه برای من افتاد با اندکی تغییر…
    مرسی آقای طاهری. زنده باشید و مانا

  2. این جمله‌ی تو از زن کمتری جزو بیرحمانه ترین و کشنده ترین جمله‌هاییه که میشه استفاده کرد. بنده قبلا شاگردانی داشتم که با اینکه آقا بودن و تحصیل کرده، از پس باز کردن یک پوشه در کامپیوتر برنمیومدن و با چشمهای نگران به من نگاه میکردن تا راهنماییشون کنم. حالا شما فرض کنید که جای ما عوض میشد. سیل توهین و تحقیر بود که به سمت من روانه میشد. اون هم فقط بخاطر زن بودن.

    1. پیام داستانک همین تبعیض جنسیته که به عنوان یک باور در ذهن توده عوام و گاها خواص نقش بسته. اصولا تفاخر به چیزی که ذاتیه و برای بدست آوردنش انتخابی صورت نگرفته است مثل همین جنسیت و ملیت خیلی بیهوده و بی ارزشه.

  3. سلام
    جناب طاهری عزیز یه سوال
    من الان اگر بخوام از تکفل پدر خارج بشم و خودم بیمه بریزم چیکار باید بکنم ؟
    هزینش هر ماه چقدر هست ؟
    آیا به نظرتون این کار به نفع من هست برای بازنشستگی؟
    من هنوز سر کار رسمی نرفتم

    1. شما می بایست با همون لینکی که معرفی کردم وارد بشید و بیمه مشاغل آزاد رو انتخاب کنید ومبلغش هم با دستمزد سال جدید محاسبه میشه . برای شروع بیمه پردازی هرچه زود تر اقدام کنید بهتره. اگه دستمزدهای سال ۱۴۰۰ توی سایت اومده باشه خیلی خوبه که از اول فروردین درخواستتون روثبت کنید. البته قبلش می بایست حضوری برای اختصاص شماره بیمه اقدام کنید. و اگه میخواهید سابقتون از اول سال ۱۴۰۰ و روند باشه روز ۲۸ اسفند به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید و شماره بیمه تون رو بگیرید و روز اول فروردین درخواست بیمه تون رو در سایت ثبت کنید.

  4. خوشبختانه این همه گیری کرونا باعث شد سازمان ها و دانشگاه ها شیوه جدیدی رو برای ارائه خدمات رو کنند که میتونه حتی بعد از پایان کرونا هم مفید باشه ، امیدوارم روزی برسه که همه ما دیگه برای انجام دادن کار هامون نیاز نباشه به اون اداره مورد نظر بریم و همه چیز به صورت غیر حضوری در خونه انجام بشه

    راستی یه سوال داشتم ، من برای تمدید دفترچه بیمه خودم هر چند ماه یکبار باید نامه از دانشگاه ببرم تا تمدید بشه ، این روند برای چی هست ؟ مگه بیمه من رو پدرم نمیریزه دیگه چه نیاز هست که اداره تامین اجتماعی بدونه من دانشجو ام یا نه؟
    یه چیزی شنیدم اونم این هست که پسر ها تا ۱۸ سالگی تحت کفالت پدر مادر هستن و بعدش دیگه باید خودشون کار کنن و بیمه رو بریزن

    راستی بعد ها هم این مدت که بیمه من توسط پدرم پرداخت میشده جزء بیمه من برای بازنشستگی حساب میشه ؟
    در صورت امکان یه راهنمایی کلی بفرمایید

    1. فرزندان پسر تا پایان ۱۹ سالگی تحت تکفل پدر می باشند و بعد از اون به شرط اشتغال به تحصیل باز هم می تونن تحت پوشش باقی بمونن و این گواهی اشتغال به تحصیل که به ازای هر ترم ارائه می کنید برای احراز اشتغال به تحصیل بودن شماست. ضمنا شما بیمه شده تبعی هستید و نه اصلی. و برای بازنشستگی می بایست از صفر شروع کنید به واریز حق بیمه.

  5. سلام
    بعضی اوقات این بوروکراسی اداری و این کاغذ بازی ها خیلی آدم رو اذیت میکنه ، و ارباب رجوع مجبور میشه که از این اتاق به اون اتاق بره ، اون کارمند بنده خدا هم دیگه اعصابش یه حدی داره ، با نفر اول خوش رفتاری کنه ، نفر دوم رو تحمل کنه ، نفر سوم رو دیگه نمیتونه ، متاسفانه ارباب رجوع هم که خسته شده فکر میکنه کارمند ها نمیخوان کارش رو انجام بدن و راه حل رو فقط در داد زدن میدونه ، به نظرم راه حل اساسی اینه که این کاغذ بازی ها برداشته شه و همه چیز الکترونیکی بشه ، یعنی یه طوری باشه که همه چیز به هم وصل باشن و ارباب رجوع نخواد از این اتاق به اون اتاق و از این اداره به اون اداره بره ، ناسلامتی الان ما تو عصر تکنولوژی هستیم

    1. سلام
      البته این داستان واقعیه و یه چیزایی رو بر حسب ضرورت خودم عوض کردم. و اصل قضیه این بود که یه ارباب رجوع باید با دستگاه pos یه وجهی رو واریز می کرد. دیگه از این ساده تر در دولت الکترونیک نداریم اما همینش هم برای بیشتر مردم یه غول با شاخ و دمه. حرفتون صحیحه و البته سازمان ها دارند به سمت و سوی اتوماسیون اداری پیش میرند.سازمان تامین اجتماعی یه طرحی بنام ۳۰۷۰ رو چندماهیه که شروع کرده به این معنی که ۳۰ خدمت رو غیر حضوری ارائه می کنه تا ۷۰میلیون مراجعه حضوری در سال رو حذف کنه. حالا می بایست بیایی و مقاومت مردم رو ببینی.
      لینک طرح ۳۰۷۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *